درس‌هایی از تجارب بخش کشاورزي مالزي

درس‌هایی از تجارب بخش کشاورزي مالزي

مالزی در سال های گذشته با توجه به برنامه‌های اقتصادی که بخشی از آن بر پایه‌ی تحول در کشاورزی شکل گرفته، به سرعت خود را به یکی از کشورهای تازه توسعه یافته تبدیل کرده است.  

 

به گزارش روابط ‌عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، علیرغم اینکه مالزی یک کشور تازه صنعتی شده است ولی در سال‌های گذشته اقتصاد آن از رشد خوبی برخوردار بوده و در همین راستا دولت مالزی یک برنامه اقتصادی را تا سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه‌ریزی کرده که در آن به توسعه روستاها نگاه ویژه‌ای دارد.

 

برای پیشبرد اهداف اقتصادی در این کشور، موسسه تحقیقات و توسعه کشاورزی مالزی (MARDI) در سال ۱۹۷۱ میلادی و با تمرکز بر تحقیق، انتقال تکنولوژی، توسعه کارآفرینی کشاورزی و حمایت از کارآفرینان، ایجاد ثروت و رفاه اجتماعی و همچنین ایجاد شرایط رقابتی و انحصارزدایی تاسیس شد. 

 

اقدامات اساسی قسمت اجرایی این موسسه شامل تجاری‌سازی فناوری، مشاوره (مشاوره به کشاورز در زمینه‌ی نحوه استفاده از تکنولوژی)، مدیریت پروژه (پروژه‌های کشاورزی و ...)، ارائه خدمات کشاورزی و توسعه سرمایه (کمک به کشاورز برای مدیریت سرمایه) است.

 

 تکنولوژی مربوط به خشک کردن محصولات، بیوتکنولوژی، عصاره‌گیری و روغن‌گیری، تهیه تخم‌مرغ‌های امگا۳ که ارزش غذایی بیشتری نسبت به تخم‌مرغ‌های معمولی دارند، تولید برنج مخصوص بیماران دیابتی، فعالیت در زمینه گیاهان دارویی، صنعت غذایی حلال و ... از جمله نمونه‌هایی از فعالیت این شرکت هستند.  این موسسه پروژه‌های مختلفی را نیز در کشورهای مختلف از جمله سورینام، چین، افغانستان، آمریکای جنوبی، برونئی انجام داده است.

 

با توجه به برنامه‌ریزی های انجام شده در کشور مالزی برای بهره بیشتر از فوائد کشاورزی، این کشور به دستاوردهایی نیز دست یافته است که از جمله تجارب موفق کشور مالزی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

۱- تجاری‌سازی

تجزیه و تحلیل تجارت با استفاده از مدل‌های تجارت و بررسی بازگشت سرمایه در این مدل‌ها و ... از جمله اقداماتی است که در این کشور در زمینه تجاری‌سازی انجام می‌شود.

سیستم تجاری‌سازی مالزی شامل ۵ مرحله است که عبارتند از: Licensing (دریافت سالیانه درصدی از درآمد حاصل از آن)، فروش مستقیم Outright Sale (فروش یکباره محصول)، سیستمهای توزیع‌کننده OEM، مشاوره‌ها Consultation، توزیع‌کننده‌های منطقه‌ای Distributorship

 

۲- مراکز دگرگونی روستایی (RTC)

مراکز دگرگونی روستایی مراکزی هستند که به شعاع ۱۰۰ کیلومتر خدمات ارائه می‌دهند و زیر نظر نخست‌وزیر این کشور هستند. مواد خام، صنایع تبدیلی اولیه مثل میوه خشک و... در این مراکز به فروش می‌رسد. محصولات این مراکز از استانداردهای بالایی (بالاتر از حالت عمومی) برخوردارند و توسط وزارتخانه‌های مرتبط کنترل می‌شوند. از طرفی کارهای توریستی نیز در این مراکز انجام می‌شود. همچنین کیوسک‌هایی برای ارائه هر نوع خدمات و اطلاعات از جمله دریافت وام، دریافت certificate و ... در این مراکز وجود دارند. اقدامات این مراکز عبارتند از: آموزش مهارت شامل سرمایه گذاری، اشتغالزایی، تولید، برندسازی، تاسیس یک کیوسک به عنوان One Malaysia به منظور ارائه تمام خدمات دولتی، کشاورزی با ارزش افزوده بیشتر- راهنمایی کشاورزان برای تولید محصولات با ارزش کشاورزی، تاسیس صنایع تبدیلی اولیه شامل کیک‌های سنتی، انواع آب میوه، انواع چیپس میوه، انواع سس، مدیریت زنجیره ارزش بالاخص برای محصولات کشاورزی، ارتباط با مراکز تحقیقاتی بالاخص با دانشگاه‌ها، ایمنی محصولات تولیدی و ارائه خدمات بهداشتی، خدمات مالی به جامعه روستایی.

به غیر از مراکز دگروگونی روستایی، در بخشهایی از کشور مالزی Mini RTC یا همان مراکز کوچکتر RTC نیز وجود دارند که خدمات کمتری نسبت به آنها ارائه می‌دهند.

 

۳- AZAM

AZAM مخفف عبارتی به معنی آخرین زمانی که فقیر یا مسکین آنجا وجود دارد، است. این برنامه، فرصت‌های بهتری را برای افراد کمدرآمد و فقیر با ارائه خدماتی چون وام، آموزش و ایجاد اشتغال فراهم می‌کند. در این برنامه یک سیستم اطلاع‌رسانی یکپارچه برای فقرا ایجاد شده تا دولت و سازمان‌های مربوط بتوانند فقرا را شناسایی کرده و برنامه‌های خود را هدفگذاری کنند و حتی یک سری خدمات به آن‌ها ارائه دهند. سیستمهای پایشی نیز به منظور ارزیابی اثرگذاری برنامه فقرزدایی طراحی شده است.

 

 این برنامه توسط دولت حمایت مالی می‌شود. برنامه AZAM شامل ۶ برنامه متفاوت است که AZAM TANI یکی از این برنامه‌ها است. TANI به معنی کشاورزی است و اهداف آن عبارتند از: افزایش درآمد گروه‌های هدف از طریق پروژه‌هایی که بتوانند حمایت اقتصادی در بخش کشاورزی ایجاد کنند، بهبود دانش، مهارت و شایستگی‌های گروه‌های هدف از طریق ایجاد سرمایه‌های انسانی و آموزش‌های فنی، کمک به مشارکت آنها برای توانمندسازی خود آنها

به گزارش روابط عمومی ستاد احیا دریاچه ارومیه، با توجه به تحولات صورت گرفته در بخش کشاورزی مالزی،  مذاکراتی از سوی ستاد احیا دریاچه ارومیه با وزارت توسعه روستایی و منطقه‌ای کشور مالزی و سازمان‌های فعال در این زمینه از جمله MARDI انجام شد که منجر به برگزاری کارگاه دو روزه «درس‌هایی از تجارب بخش کشاورزي مالزي» در تاریخ‌های ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۶ در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز شد.

با توجه به اینکه کشاورزی فعالیت عمده در حوضه دریاچه ارومیه است ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور بهینه کردن این فعالیت به برگزاری کارگاه‌هایی با کشور مالزی روی آورده است تا از تجارب این کشور در زمینه توسعه منطقه‌ای با هدف افزایش درآمد کشاورزان و تکمیل زنجیره ارزش محصولات کشاورزی با تمرکز بر فروش محصولات در خارج از بازارهای محلی استفاده شود.

 

در همین زمینه کارگاه یک روزه‌ای هم با عنوان «تجربه کشور مالزي در بازاریابی محصولات کشاورزی» در تاریخ ۱۸ بهمن ماه سال گذشته و در خانه کشاورز تهران با هدف انتقال تجارب کشور مالزي در زمینه توسعه جوامع روستایی بالاخص کشاورزان و بازاریابی منطقه‌اي و بین‌المللی محصولات کشاورزي برگزار شد.

اخبار مرتبط

افزودن دیدگاه جدید